2025-09-03
Od 1 stycznia 2026 roku zostanie obniżony limit podatkowy dla amortyzacji, leasingu, najmu i dzierżawy samochodów osobowych, które emitują 50 g/km CO2 i więcej. Limit zostanie obniżony ze 150 000 zł do 100 000 zł. Nie zmieni się limit przewidziany dla samochodów, które emitują mniej niż 50 g/km CO2 (nadal będzie on wynosił 150 000 zł) oraz dla samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem (nadal będzie wynosił 225 000 zł).
Podatnicy nie mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwoty podanych limitów określonych w przepisach podatkowych – art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop) oraz art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do końca 2025 r. obowiązują w tym zakresie dwa limity: 225 000 zł dla samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem oraz 150 000 zł – dla pozostałych.
W 2026 r. limity te będą wynosiły odpowiednio:
Wprowadzany od 1 stycznia 2026 r. obniżony limit (100 000 zł) obejmie większość samochodów spalinowych i hybrydowych dostępnych na rynku, które emitują 50 gramów CO2/km i więcej.
Istotne jest, że obniżony limit będzie miał zastosowanie do samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych podatnika od 1 stycznia 2026 r. Dla pojazdów wprowadzonych do ewidencji do końca 2025 r. podatnicy nadal będą stosować wyższy limit (150 000 zł). Z tego względu podatnicy, którzy planowali w najbliższym czasie zakup samochodu do działalności gospodarczej, powinni rozważyć dokonanie tego zakupu i wprowadzenie samochodu do ewidencji najpóźniej w grudniu 2025 r. Pozwoli im to na zachowanie wyższego limitu amortyzacji podatkowej.
Podatnicy nie mogą zaliczać do kosztów podatkowych opłat dotyczących samochodu osobowego wynikających z umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w proporcji wyznaczonej przez limit wartości samochodu (obecnie 150 000 zł).
Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy nie zaliczą do kosztów opłat z tytułu leasingu/najmu/dzierżawy samochodu osobowego lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem składek na ubezpieczenie samochodu, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w proporcji, w jakiej kwota:
– zob. art. 23 ust. 1 pkt 47a oraz art. 16 ust. 1 pkt 49a – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2026 r.
Powyższe zmiany nie dotyczą samochodów osobowych będących pojazdami elektrycznymi albo pojazdami napędzanymi wodorem. Dla takich pojazdów limit wartości samochodu wynosi obecnie 225 000 zł. Tyle samo wyniesie w 2026 r. Obniżka limitu nie obejmie pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podatnika przed 1 stycznia 2026 r. Ustawodawca nie zdecydował się na odniesienie się do terminu zawarcia umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. To wpis w ewidencji środków trwałych podatnika będzie decydował, jaki limit znajdzie zastosowanie w przypadku konkretnego samochodu. Nowe limity będą miały zastosowanie do samochodów wpisanych do ewidencji środków trwałych, poczynając od 1 stycznia 2026 r. W praktyce są wątpliwości, czy przepis ten będzie miał zastosowanie do podatników używających samochody na podstawie leasingu operacyjnego, ponieważ nie wprowadzają oni leasingowanych samochodów do swojej ewidencji środków trwałych.
Podstawa prawna
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego”